Blog

powrót
Wróć
01.05.2023

Czy kawa rozpuszczalna też jest zdrowa?

Dietetyka
--
kawa rozpuszczalna, porady, przeciwutleniacze
kawa rozpuszczalna - czy jest zdrowa?

Jeśli lubisz pić kawę, to pewnie minimum raz zadałaś/eś sobie pytanie: czy kawa rozpuszczalna też jest zdrowa. Bo to, że regularne picie kawy przynosi wiele korzyści zdrowotnych pewnie już wiesz, a jeśli nie, to odsyłam do wpisu: Kawa jest zdrowa.

Może spotkałaś się z opiniami, że kawa rozpuszczalna to sama chemia, najgorsza kawa z możliwych i zdziwione miny jak można to pić. Przekonajmy się jak jest naprawdę z tą kawą! Z czego powstaje? Jaki ma wpływ na zdrowie? Czy ma jakieś pozytywy? Jakie są jakieś minusy?

Jak powstaje kawa rozpuszczalna?

Zacznijmy od tego jak powstaje kawa rozpuszczalna (od mielonej różni się sposobem obróbki):

  • przygotowanie ziaren kawy,
  • zaparzenie kawy mielonej,
  • zagęszczenie powstałego ekstraktu,
  • pozbycie się wody, czyli suszenie, poprzez dwie główne metody, gdzie nie używa się żadnych dodatkowych substancji i konserwantów jak myśli wiele osób.

Główne metody powstawania kawy rozpuszczalnej:

  • suszenie rozpyłowe – ekstrakt z kawy poddaje się działaniu bardzo gorącego powietrza lub gazu;
  • liofilizacja – suszenie w niskiej temp. i przy niskim ciśnieniu.
kawa rozpuszczalna też może być zdrowa

Kawa rozpuszczalna a przeciwutleniacze

Pod tym względem kawa rozpuszczalna nie wypada gorzej od zwykłej mielonej.

Część z prac wskazuje nawet na większe ilości przeciwutleniaczy w kawie rozpuszczalnej, jednak pod uwagę trzeba wziąć rodzaj kawy i sposób parzenia.

Sposób obróbki termicznej ziaren kawy podczas powstawania kawy rozpuszczalnej nie wpływa znacząco na zawartość przeciwutleniaczy.

Kawa rozpuszczalna – minusy

Kawa rozpuszczalna w porównaniu do kawy ziarnistej ma więcej akrylamidu – związku kancerogennego, który powstaje w trakcie obróbki termicznej w reakcjach Maillarda. Prawdą jest, że jest on w każdej kawie (i nie tylko), ale rozpuszczalna ma go znacznie więcej niż kawa mielona.

Z drugiej strony, kawa zawiera szereg bioaktywnych związków, które działają “ochronnie” na organizm i wykazują działanie przeciwnowotworowo, a regularne spożycie kawy również rozpuszczalnej i bezkofeinowej) wiąże się ze znacznym zmniejszeniem częstości występowania chorób układu krążenia, nowotworów i śmiertelności.

Ważne!

Mówiąc o kawie rozpuszczalnej i jej wpływie na zdrowie mowa o kawie, a nie mieszankach 2 w 1 lub 3 w 1 czy innych napojach kawowych, dlatego nie daj się nabrać! ;). 

Podsumowując – czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa?

Picie kawy rozpuszczalnej może dawać korzyści zdrowotne i nie, nie jest to “sama chemia”. Zapewne nie smakuje każdemu, ale nie można powiedzieć o niej, że jest niezdrowa. Dlatego zwyczajnie wybierz taką kawę, która Ci smakuje i na którą masz ochotę. Na zdrówko!

Źródła

  1. Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes. BMJ. 2018;360:k194.
  2. Chieng D, Canovas R, Segan L, et al. The impact of coffee subtypes on incident cardiovascular disease, arrhythmias, and mortality: long-term outcomes from the UK Biobank. Eur J Prev Cardiol. 2022;29(17):2240-2249.
  3. Olechno E, Puścion-Jakubik A, Markiewicz-Żukowska R, Socha K. Impact of Brewing Methods on Total Phenolic Content (TPC) in Various Types of Coffee. Molecules. 2020;25(22):5274.
  4. Mojska H, Gielecińska I. Studies of acrylamide level in coffee and coffee substitutes: influence of raw material and manufacturing conditions. Rocz Panstw Zakl Hig. 2013;64(3):173-181.
  5. Başaran B, Aydın F, Kaban G. The determination of acrylamide content in brewed coffee samples marketed in Turkey. Food Addit Contam Part A Chem Anal Control Expo Risk Assess. 2020;37(2):280-287.
  6. Nehlig A, Cunha RA. The Coffee-Acrylamide Apparent Paradox: An Example of Why the Health Impact of a Specific Compound in a Complex Mixture Should Not Be Evaluated in Isolation. Nutrients. 2020;12(10):3141.

Autor wpisu

Diety z marketów

Spodobał Ci się ten wpis? Obserwuj konto @dietyzmarketow na Instagramie - nad treściami czuwają dwie dietetyczki Monika Ciesielska i Weronika Kolasińska. Uczymy jak robić trochę zdrowsze zakupy w dyskontach

Komentarze

Komentuj jako gość:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

lub