Roślinny Gyros pewnie nikogo już nie zdziwi. Rynek bezmięsnych alternatyw wciąż się rozrasta! Obecnie w większości sklepów można znaleźć półkę z wegańskimi/wegetariańskimi opcjami. Z jednej strony – to dobry krok, ponieważ dieta roślinna (zarówno wegańska, jak i wegetariańska) przynosi wiele korzyści, m.in.:

  • poprawa profilu lipidowego,
  • zmniejszenie ryzyka incydentów sercowo-naczyniowych,
  • niższe ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2
  • ochrona przed rozwojem niektórych nowotworów.

Z drugiej strony, roślinne zamienniki mięsa są przetworzone i bywa, że mają podobną lub większą ilość tłuszczu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych co zwykłe, nieprzetworzone mięso, a przy tym znikomą ilość białka. Dlatego rozwiązaniem jest bazowanie w diecie wegańskiej/wegetariańskiej głównie na takich źródłach białka i tłuszczu jak strączki, tofu, orzechy, pestki, nasiona, zboża czy oliwa. A “wegemięso” lepiej stosować max. 2-3 razy w tygodniu, przede wszystkim jako urozmaicenie diety.

Roślinny gyros od marki Go Vege z Biedronki – nasza recenzja:

  • Skład jest krótki, bez zbędnych dodatków i polepszaczy smaku woda, 33,2% białko grochu, olej rzepakowy, białko pszenne, przyprawy, sól, cukier, cukier palony, aromaty.
  • Na bazie białka grochu i białka pszennego – urozmaicenie dla soi, z której często powstają roślinne alternatywy mięsa. Ale nieodpowiedni dla osób na diecie bezglutenowej.
  • Zawiera więcej białka niż tłuszczu (22 g i 19 g/100 g) oraz mało nasyconych kwasów tłuszczowych (1,7 g/100 g).
  • Co ważne – „gotowy do spożycia po podgrzaniu wewnątrz do temperatury min. 80°C”, więc nie sprawdzi się na zimno bez obróbki termicznej,
  • Gyros solo będzie miał mało cennych wartości odżywczych, dlatego warto połączyć go z warzywami, które dostarczą błonnika, witamin i składników mineralnych.
  • Ponadto jest całkiem dobrze doprawiony, ładnie pachnie, ma miękką konsystencję. 

Do czego wykorzystać roślinnego gyrosa?

  • sałatka gyros
  • wrapy a’la kebab z tortilli/lawasza
  • farsz do naleśników
  • zapiekanka makaronowa z brokułami
  • pita z warzywami i tzatziki
  • do frytek z sosem czosnkowym i sałatką
  • makaronu z sosem pomidorowym

Werdykt: Godna uwagi roślinna alternatywa dla mięsnego gyrosa, którą można wykorzystać na różne sposoby. Pamiętaj o warzywach do posiłku!

Skąd?: Biedronka

Cena: 7,99 zł/150 g

Makro (dla porcji 75 g):

  • kaloryczność: 223 kcal
  • białko: 17 g
  • tłuszcz: 14 g (w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,3 g)
  • węglowodany: 7,5 g (w tym cukry 2,4 g)
  • sól: 1,4 g

Do czego najchętniej wykorzystujecie roślinnego gyrosa? 🙂

PS: A jeśli lubicie wegańskie posiłki, to koniecznie spróbujcie nasz przepis na wege tortille z kotlecikami z ciecierzycy :). Dieta roślinna z pewnością nie musi być nudna!

Źródła:

Craig WJ, Mangels AR, Fresán U, et al. The Safe and Effective Use of Plant-Based Diets with Guidelines for Health Professionals. Nutrients. 2021;13(11):4144. Published 2021 Nov 19. doi:10.3390/nu13114144

Oceń wpis
Średnia ocena: 5

Komentarze

Komentuj jako gość:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

lub
Ta strona używa ciasteczek.
Dowiedź się więcej.
Ok!