Blog

powrót
Wróć
10.10.2022

Jak rozsądnie zaplanować zakupy spożywcze?

Dietetyka
--
ekonomiczne zakupy, lista zakupów, porady, zakupy spożywcze
naucz się planować zakupy

Zakupy spożywcze – jak je zaplanować, aby było taniej? To pytanie zadaje sobie niemal każdy konsument. Niestety, żarty się skończyły…

Wszyscy doświadczamy inflacji i widzimy jak ceny rosną z dnia dzień. Zwyczajna wyprawa do spożywczego kończy się niestety bólem głowy i portfela. Sytuacja zmusza nas do większego zwracania uwagi na to, gdzie lądują nasze pieniądze.

Uwaga, to będzie banał.
Uwaga 2: ale działa.
LISTA ZAKUPÓW!

Brak listy zakupów może skończyć się wieloma nieplanowanymi produktami albo czwartym opakowaniem ryżu w szafce “bo przecież myślałaś, że już nie ma”. Odpowiednie zaplanowanie zakupów ma swoje zalety. Sprawdź jak to zrobić i na co zwrócić uwagę przed wyjściem do sklepu.

Jak rozsądnie zaplanować zakupy spożywcze?

Sprawdź zawartość lodówki i szafek kuchennych

zakupy spożwycze - aby wiedzieć co kupić sprawdź zawartość szafek i lodówki

Otwarte produkty lub z kończącą się datą przydatności wypisz na kartce i pomyśl co do nich dokupić, aby stworzyć pełnowartościowe posiłki.

Sprawdź promocje w gazetkach

Sprawdź promocje w gazetkach
  • Śledź story @dietyzmarketow – robimy tam regularne przeglądy gazetek.
  • Zainstaluj aplikacje marketów (np. Lidl Plus, Biedronka) i korzystaj z kuponów oraz niższych cen – da się na tym trochę zaoszczędzić!

Pomyśl o sezonowych warzywach i owocach

Zakupy spożywcze - kupuj sezonowe produkty

Sezonowe produkty często są tańsze – poszukaj przepisów z ich użyciem. Możesz też wykupić jedną z naszych diet z marketów na wiosnę-lato (lub poprzednią edycję, która aktualnie jest w outlecie) . Na okres jesienno-zimowy polecają się też diety całoroczne!

Weź pod uwagę to, co lubisz i na co masz ochotę

Zakupy spożywcze - wybieraj to co lubisz
  • Pomocna może być lista ulubionych i szybkich potraw. W przypadku braku pomysłów na posiłki, zawsze możesz z niej skorzystać.
  • Pamiętaj o satysfakcji z jedzenia!

Jeśli planujesz posiłki – przemyśl, które z nich chcesz zaplanować

Zaplanuj te posiłki, które sprawiają Ci największą trudność
  • Może nie ma sensu planować 4 posiłków dziennie, skoro razem z rodziną jesz tylko obiady i kolacje, a reszta wygląda podobnie każdego dnia?
  • Zaplanuj te posiłki, które sprawiają Ci największą trudność i dostosuj je do trybu życia.
  • Wiesz, że będziesz mieć mało czasu na gotowanie? Wpisz na listę gotowce z sensownym składem.

Kieruj się zasadą zdrowego talerza

Kieruj się zasadą zdrowego talerza

Czyli pamiętaj o źródłach białka, tłuszczu i węglowodanów złożonych oraz o bazie posiłków – warzywach i owocach.

Jeśli nie planujesz posiłków stwórz podręczną listę produktów z każdej kategorii, których używasz najczęściej – będzie łatwiej podczas kolejnych zakupów

Stwórz podręczną listę produktów
  • źródła białka: mięso, ryby, strączki, tofu, twaróg, jogurty, sery, jaja, mleko, napoje roślinne, pasty strączkowe
  • źródła tłuszczu: oliwa, olej rzepakowy, orzechy, pestki, nasiona, tłuste ryby, awokado, jaja
  • źródła węglowodanów złożonych: kasze, makarony, ryż, pieczywo, płatki, mąka, ziemniaki, bataty

Przeczytaj także: Roślinne źródła białka w zdrowej diecie

Zalety tworzenia listy zakupów:

  • oszczędność czasu 
  • oszczędność pieniędzy
  • mniej zmarnowanej żywności
  • mniej jedzenia z dowozem na korzyść zdrowszych posiłków

Jak to wygląda u Ciebie? Zakupy z listą czy bez?

PS. W dietach z marketów listy zakupów dostępne są w dwóch opcjach: w ujęciu tygodniowym, ale też w appce listonic w formie edytowalnej – żeby łatwiej było dostosować zakupy do diety do tego, co już macie w szafkach.

Autor wpisu

Diety z marketów

Spodobał Ci się ten wpis? Obserwuj konto @dietyzmarketow na Instagramie - nad treściami czuwają dwie dietetyczki Monika Ciesielska i Weronika Kolasińska. Uczymy jak robić trochę zdrowsze zakupy w dyskontach

Komentarze

Komentuj jako gość:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

lub