Blog

wróć
Wróć
16.11.2021

Sałatka – jak nie być po niej głodnym? + Pomysły na 5 prostych sałatkowych dressingów

Dietetyka
diety z marketów , odchudzanie , porady , sałatka , tipy

Sycąca sałatka? To nie jest blef, to da się zrobić!

W sałatkowych wariacjach ogranicza nas tylko wyobraźnia, no i może zawartość lodówki. Ale mając podstawowe produkty w kuchni, można odpicować taką sałatkę, że nikt nam nie powie patrząc na nią, że jemy suche zielsko, po którym za chwilę będziemy głodni. Co to, to nie!

Sałatka nie musi się kojarzyć tylko z restrykcyjną dietą, gdzie trzeba ważyć każdy listek rukoli (to byłoby straszne!). To tak całkowicie na serio, może być super smaczny posiłek, który zaspokoi Twoje kubki smakowe, ale i odżywi wszystkie komóreczki ciała, które domagają się wartościowych składników z pożywienia.

Sycąca sałatka – jak ją skomponować, aby była SMACZNA, dobrze ZBILANSOWANA i tak, by NIE BYĆ po niej szybko GŁODNYM?

Krok I

To nasza baza, czyli WARZYWA. Im bardziej kolorowo, tym przyjaźniej dla oka i naszego zdrowia. Warzywa to nie tylko witaminy i mikroelementy, ale też większa objętość posiłku przy stosunkowo małej kaloryczności – dlatego na tym kroku nie oszczędzaj.

  • dowolne zielone warzywa liściaste: mix sałat, roszponka, rukola, sałata rzymska, szpinak
  • ogórek
  • papryka
  • pomidor
  • rzodkiewka
  • buraki
  • brokuł

Krok II

Tu dbamy o sytość, czyli składnik bardzo ważny – BIAŁKO! Możesz korzystać ze źródeł zwierzęcych lub roślinnych:

  • mięso z indyka, kurczaka
  • ryby, np. łosoś, tuńczyk (wygodne opcje wędzone na zimno/gorąco lub z puszki)
  • jaja
  • sery: żółte, pleśniowe, mozzarella, parmezan, twarogi
  • strączki: soczewica, ciecierzyca, fasola
  • tofu

Krok III 

Dodajemy źródło TŁUSZCZU. Z jednej strony, dzięki niemu lepiej wchłoną nam się niektóre witaminy. A z drugiej strony, tłuszcz to nośnik smaku. Zatem do sałatki obowiązkowo ląduje:

  • dressing np. na bazie oliwy
  • orzechy, pestki – najsmaczniejsze są lekko podprażone na suchej patelni
  • sos z pasty sezamowej lub masła z orzechów arachidowych
  • siemię lniane (najlepiej świeżo mielone)
  • awokado

Krok IV

Na sam koniec wisienka na torcie, czyli dodatki, które jeszcze bardziej podkręcą naszą sałatkę. Może to być dodatek węglowodanowy: makaron/kasza, które zostały Ci z obiadu, albo chrupiące grzanki z już lekko czerstwego chleba.

Masz ochotę na małe eksperymenty kulinarne? Jeśli tak, to koniecznie dodaj do swojej sałatki owoce: kawałki arbuza/borówki/mango/maliny/brzoskwinie/winogrona, a zwyczajna sałatka nabierze nowego charakteru.

No i nie zapomnij o przyprawach! One potrafią podrasować każde danie, niech sałatki będą smaczne!

jakie sosy by sałatka była sycąca

Jak dosmaczyć sałatkę, czyli dressingowy zawrót głowy!

Sucha sałatka chyba nikomu nie smakuje, a przecież w życiu nie chodzi o to, by jeść kiepsko i bez przyjemności. Dlatego proponuję 5 super prostych dressingów sałatkowych. Składniki wystarczy wymieszać i that’s all. Sos na bazie oliwy można też zrobić w większej ilości, przelać do słoiczka, przechowywać w lodówce i polewać turbo odżywcze sałatki. Wygodny i oszczędzający czas tip!

5 pomysłów na proste sosy sałatkowe

  1. cytrynowo-miodowy: oliwa z oliwek + sok z cytryny + miód + sól
  2. miodowo-musztardowy: oliwa z oliwek + musztarda + sok z cytryny + miód
  3. czosnkowy: jogurt naturalny + czosnek + sól + pieprz
  4. jogurtowy winegret: jogurt naturalny + musztarda + ocet winny + sól
  5. bazyliowy: oliwa z oliwek + bazylia + sok z cytryny + czosnek

Zapisz koniecznie na wypadek, gdyby zaszła potrzeba uatrakcyjnienia suchej zieleniny!

Jaka jest Twoja ulubiona sałatkowa wariacja?

Jeśli podoba Ci się ten przepis, więcej podobnych znajdziesz w przygotowanych przez nas dietach.

Dieta Tradycyjna

Sezon wiosenno-letni
Edycja III
Okładka diety

Komentarze

Komentuj jako gość:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

lub