Blog

powrót
Wróć
20.05.2020

Dlaczego nie chudnę? Czemu nie mogę schudnąć?

Dietetyka
--
jak schudnąć, nie chudnę, odchudzanie, szybciej schudnąć
dlaczego nie chudnę?

Jak schudnąć, nie chudnę, odchudzanie, szybciej schudnąć Dlaczego nie chudnę?

Jesz zdrowo, ćwiczysz i waga stoi w miejscu? Jakże to frustrujące! Przecież miało być inaczej, gdy zdecydowałeś się na bieżnię i zdrowe obiady!

Wygląda na to, że robisz wszystko poprawnie.

Regularne posiłki? Są!
Treningi? Są!
Słodycze i fast food? Wyeliminowane!
Woda zamiast słodzonych napojów? Oczywiście!

Ale waga ani drgnie. Sprawdźmy, dlaczego trudno ci schudnąć.

Choroby, które utrudniają odchudzanie

Choć obecność poniższych chorób nie wyklucza utraty wagi, może to znacząco utrudniać. Szczególnie, gdy choroba nie jest odpowiednio leczona. Pamiętaj, że regularna współpraca z kompetentnym lekarzem, odpowiednia dieta i styl życia oraz farmaceutyki mogą znormalizować poziomy hormonów, co ułatwi odchudzanie.

  • Niedoczynność tarczycy
  • Niedoczynność przytarczyc
  • Zespół metaboliczny – często towarzyszy nadwadze; główną przyczyną jest nadmierna masa ciała
  • Depresja, zaburzenia dwubiegunowe, zaburzenia odżywiania
  • Zespół Cushinga
  • Zespół policystycznych jajników
  • Zmiany hormonalne: menopauza, andropauza

Jesz zbyt mało

dlaczego nie chudne

Diety o bardzo niskiej kaloryczności – diety głodowe – mogą przynieść szybkie rezultaty, ale prowadzą do efektu jojo. Jeśli długo utrzymujesz niską podaż kalorii, nie zdziw się brakiem efektów. Aby skutecznie schudnąć, zwiększ swoje dzienne spożycie kalorii do poziomu całkowitej przemiany materii przez 7–14 dni (uwzględniając treningi), a następnie wróć do deficytu, ale nie obniżaj kalorii poniżej 75% całkowitej przemiany materii.

Cienka granica między redukcją, a głodówką

Stres i niedostatek snu

dlaczego nie chudne kortyzol a odchudzanie

Kortyzol, choć ważny dla funkcjonowania organizmu, w nadmiarze może prowadzić do pogorszenia wrażliwości na insulinę, co z kolei może prowadzić do insulinooporności, cukrzycy typu II, nadciśnienia, miażdżycy, a także utrudniać spalanie tłuszczu.

Błędy w liczeniu kalorii

Nieprawidłowe szacowanie kalorii, jak dodatkowe porcje tłuszczu do smażenia, cukier w kawie, nasiona dodawane do sałatek, błędne szacowanie masła na kanapkach, weekendowe przekąski, soki owocowe i alkohol, mogą znacząco zwiększyć Twoje dzienne spożycie kalorii. Co może Ci umykać?

  • dodawanie kolejnych porcji tłuszczu do smażenia „gdy mięso zaczyna się przypalać”
  • cukier i/lub mleko/śmietanka do kawy
  • słonecznik lub inne nasiona/pestki dodawane do sałatek
  • zaniżona ilość masła używanego do smarowania kanapek
  • kalorie z weekendowych szaleństw  – nie ma nic złego w pozwalaniu sobie na odstępstwa od diety, ale jeśli chcesz być skrupulatny w określaniu spożywanych kiloklaorii, powinieneś liczyć je również  w weekend. Z perspektywy odchudzania średnia ilość spożywanych kiloklaorii jest lepszym wyznacznikiem, niż kcal spożywane dziennie od poniedziałku do piątku.
  • soki owocowe – zdrowe, ale kaloryczne niemal tak samo, jak coca cola itp.
  • alkohol!
  • mąka dodawana do różnych dań

Leki, które mogą utrudniać odchudzanie

Niektóre leki, jak antydepresanty, betablokery, leki przeciwhistaminowe, kortykosteroidy, NLPZ, czy niektóre leki przeciwpadaczkowe, mogą utrudniać spalanie tłuszczu.

Podkreślam, że zażywanie leków nie uniemożliwia schudnięcia, jednak w wielu przypadkach może utrudnić odchudzanie poprzez utrudnione spalanie tkanki tłuszczowej, szybszą męczliwość mięśni czy zwiększony apetyt.

A może nie zauważasz, że chudniesz?

Poniższa tabela pokazuje, że chociaż waga może się nie zmieniać, skład ciała ulega poprawie. Zwiększa się ilość mięśni przy jednoczesnym spadku tkanki tłuszczowej, co przekłada się na lepszy metabolizm i jędrniejsze ciało.

TydzieńIIIIIIIV
kg70,670,469,870,7
%BF26,325,123,522,8
BF kg18,5717,6716,4016,12
%Woda49,34951,352,3
%Mięśnie35,836,237,839,4
M kg25,2725,4826,3827,86
Monika PPM: 1535 kcal CPM: 2260

Nie przeszacowuj swojego zapotrzebowania kalorycznego

dlaczego nie chudne

Podstawowa przemiana materii obliczana na podstawie różnych wzorów będzie się różnić o około 10%, jednak Całkowita przemiana materii, uwzględniająca aktywność fizyczną, rodzaj wykonywanej pracy i dodatkową aktywność w ciągu dnia jest obarczona znacznie wyższym ryzykiem błędu.

Trudno ocenić, ile kilokalorii spala się pokonując schody w pracy, ile robiąc zakupy w Biedronce, ile sprzątając, a ile nosząc dziecko na rękach. Sprzęty na siłowni przekłamują, a nawet dedykowanym aplikacjom kontrolującym efektywność ćwiczeń nie można ufać w 100%.

Błędnie oceniona, zaniżona całkowita przemiana materii sprawi, że błędnie zostanie oszacowania ilość kilokalorii, którą powinieneś spożywać, by schudnąć. Przy odchyleniach rzędu 20-25 % może dojść do sytuacji, w której założona „redukcyjna” dzienna podaż energii okaże się równa całkowitej przemianie materii i na schudnięcie nie ma co liczyć.

Oszukujesz samego siebie

Jeśli okaże się, że ten podpunkt dotyczy Ciebie, może zrobić się smutno. Nikt nie lubi być przyłapywany na gorącym uczynku.

Potrzebujesz komentarza do tego podpunktu?

Możesz oszukać siebie. Możesz oszukać mnie. Możesz oszukać partnera, rodzinę, znajomych. Ale spodni nie oszukasz.

Cierpliwość jest kluczem

Porównywanie się z innymi i niecierpliwość mogą prowadzić do frustracji. Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna powinny służyć przede wszystkim zdrowiu, a utrata wagi będzie naturalną konsekwencją tych działań.

Przeczytaj jak się ważyć, by wynik był jak najbardziej obiektywny! Rozważ również mierzenie postępów zdjęciami, centymetrem krawieckim lub coraz luźniejszymi ubraniami.

Zaufaj procesowi i daj sobie czas na eksperymentowanie z różnymi metodami. Czas i tak upłynie, warto go wykorzystać na rozwijanie zdrowych nawyków.

Autor wpisu

Monika Ciesielska

Dietetyczka, psychodietetyczka, promotorka "Pozytywnego odchudzania", autorka bestsellerów: książki "Bez liczenia i ważenia" oraz Diet z marketów.

Komentarze

Komentuj jako gość:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

lub
  • W zeszłym roku w maju poszłam do dietetyczki, do września straciłam ok. 6kg, po czym wszystkie te kg zaczęły wracać (mimo że dietę dalej stosowałam), pani dietetyk zleciła mi badania TSH. Okazało się, że mam niedoczynność tarczycy i wszystko się wyjaśniło.
    Teraz mam leki właśnie na tarczycę, podobno przyśpieszają metabolizm, dietę ciągle stosuję, włączyłam w to bieganie, no i trochę udało mi się już zrzucić 🙂

    • Swietnie, oby tak dalej! 🙂 Mogłabyś przecież dołączyć do grona narzekaczy „nie da się bo”. A przecież trzeba pamiętać, że zdrowe odżywianie skutkuje nie tylko szczuplejszą sylwetką, ale mnóstwem korzyści dodatkowych.

      PS. Jesz pszenicę i nabiał?:)

      • Pszenicę jem normalnie, jeśli chodzi o nabiał, mogę go jeść dopiero 3 godziny po zażyciu leku, czyli zazwyczaj dopiero na II śniadanie 😉 Mleka nie piję tak czy tak, bo mam nietolerancję laktozy 😉

  • Otworzyłaś mi trochę oczy, jak sobie zaszkodziłam, lecząc tarczycę. Podobno mam niedoczynność tarczycy, tyle, co złego się przez te leki wydarzyło. Z tymi lekami na serce jestem w totalnym szoku. Ładnie to się układa u mnie. Ciekawe, kiedy ja wyprowadzę na prostą hormony. Teraz są mocno rozregulowane dzięki wszystkim, nieudolnym, próbom leczenia.

    • Sytuacja z endokrynologią w Polsce jest według mnie dramatyczna 🙁

      • Najgorsze jest to, że nawet nie wiem gdzie szukać pomocy, żeby chociaż cofnąć/naprawić skutki uboczne faszerowania mnie lekami.

        • Ja zaliczyłam mnóstwo lekarzy, a mogę polecić tylko jednego i to też nie bez „ale”. Z tym że to ginekolog endokrynolog, specjalizujący się raczej w PCOS.

        • U mnie podobno to wykluczone, ale ja już nie wiem czy endokrynologowi wierzyć.

        • jesli chcesz wiedziec wiecej to polecam nutritionfacts.org, a na stronie forks over knives znajdziesz ludzi co uleczyli choroby jedzac nieprzetworzona zywnosc. WHOLE FOODS (high carb low fat)

        • Polecam korzeń macameyeni (maca) adaptogen, który mi bardzo pomógł w uregulowaniu problemów z hormonami już po 3 miesiącach stosowania ;>

  • „Praca nad sylwetką to praca na lata (a nie do lata).” Cytat dnia!

    • Dzięki! Przyznaję, że to zdanie zainspirowało mnie do napisania osobnego tekstu 🙂

  • Jestem przedstawicielką jednej z tych osób, które mają „utrudnioną” walkę z powodu choroby jednej z pośród wymienionych. Nie powiem, żeby szczupła sylwetka była niemożliwością. Trzeba się niemal cały czas pilnować. Jednak porównując wagę do innych osób chorujących podobnie to mam całkiem niezłą, aż lekarzom trudno uwierzyć. Czyli wszystko jest możliwe… siłą woli i zaangażowanie! 🙂

  • u mnie waga po 2-3 latach powolnego przybierania zaczęła lecieć, gdy odrzuciłam całkowicie pszenicę. ze zbóż jem tylko malutkie ilości żyta, ewentualnie raz na 2 tyg. makaron kukurydziany. Wpadłam na taki pomysł dlatego, że przez dwa miesiące chodziłam po 10 km dziennie, ćwiczyłam Chodakowską a wagi ani drgnęła, ciało niby jędrniejsze ale cm też nie spadały. Od kiedy nie jem pszenicy (a nie jadłam jej aż tak dużo, bo od czasów nastoletnich odżywiam się w miarę zdrowo) kilogramy zaczynają powolutku spadać a ja poza tą jedną restrykcją nie mam żadnych:) Każdemu kto ma zastoje wagi polecam spróbować chociaż przez 2 tygodnie:) pozdrawiam

    • Zgadzam się, eliminacja pszenicy często pomaga, choć bardziej nie z powodu „pszenica to zło wcielone, które szkodzi każdemu”, a raczej „produkty zawierające pszenicę to kaloryczne bomby”, a wszelkie zamienniki są mniej kaloryczne :). O ile nie miałam problemu ze zredukowaniem ilości zjadanego nabiału, tak z pszenicą chyba miałabym problem, bezgraniczną miłością uwielbiam mączne wyroby… 🙂

  • Ja tez miałam taki przypadek u siebie, ze pomimo trzymania ostro diety i ćwiczen nie chudłam i zastój trwał chyba z 4 miesiące. Okazało sie, ze wystarczyło dodać kalorie i zacząć jesc więcej.

  • To prawda, możesz oszukać trenera, ale legginsów nie oszukasz 😉 Niestety często tak jest, że wydaje nam się, że waga ni rusz,ale zapominamy o tym żeby zmierzyć obwody ciała albo właśnie poziom BF – a warto naprawdę o tym pamiętać 🙂
    Bardzo lubię czytać Twoje posty, dobra dawka wiedzy zawsze na plus 🙂

  • Mam pytanie co do dwóch „zdrowych” produktów, ciastek Belvita oraz płatków Nestle fitness. Czy rzeczywiscie są one zdrowe i warto umieszczać je w swojej diecie czy może niczym się nie różnią od zwykłych batonów i płatków czekoladowych?

    • Mają więcej błonnika i mniej cukru, niż ich bezsprzecznie niezdrowi konkurenci, ale zdecydowanie nie są to produkty super zdrowe, które warto włączać do diety. Czasami, jako dodatek, alternatywa w braku czasu – ok. Jako stały punkt w jadłsopisie zdecydowanie odradzam 🙂

    • sproboj sama sobie robic takie slodkosci – owsianka, daktyle; orzechy ; polecam nutritionfacts.org

      • Droga czytelniczko, nie chcę Ci dawać od razu bana, ale wystarczy już tych komentarzy z linkami do nutritionfacts.org, to ostatnie ostrzeżenie.

  • Moge powiedziec, ze przez ostatnie kilka miesiecy schudlam 2-2,5kg co jak na fakt, ze od prawidlowego BMI dzieli mnie obecnie 10kg to malo ale zawsze cos. Odzywiam sie zdrowo, jem 1600-1700kcal, wszystkie mozliwe badania w normie. Cwicze malo, to fakt ale troche ruchu zawsze jest. Zalezy mi by chudnac bezbolesnie, spokojnie, na normalnym trybie zycia czyli z ruchem bardziej dla zdrowia, zwlaszcza ze nie aspiruje do super sylwetki z okladek ale idzie to jak krew z nosa :D. U mnie odchudzanie „slow” jest bardzo „slow” 😀 stad zazdroszcze osobom, ktore elegancko chudna na klasycznym MŻ, bo zawsze myslalam, ze jesli ktos ma nadwage to spokojnie pozbedzie sie nadmiarowych kg na luzie a wycisk jest potrzebny pozniej, gdy chce sie wiecej.

  • Jakie powinno byc moje zapotrzebowanie kaloryczne? Wazę 66 kg przy wzroście 168cm. Praca bardzo siedząca i wprowadzam fitness/spinning/ basen 3-5 razy w tygodniu minimum. Zależy mi zeby docelowo zrzucić dobre kilka kg ok 7-8. Ale ale nie wiem jak sie za to zabrać:(
    Zaczynam swoją przygodę ze świadomym i zdrowym odżywianiem spodobało mi sie twoje stwierdzenie gdzies na blogu „zawsze pomysl co zrobiłaś dzis dla siebie”:)
    Jestem totalnym laikiem kalorycznym nie wiem jak sie zabrać w ogóle za ich liczenie szczerze mówiąc. Np bułka razowa z awokado łososiem i rukola..taka była moja kolacja.

  • Cześć, wysmarowałam do Ciebie maila, bo nie chciałam przynudzać swoją historyjką i zagwostką. Będę ogromnie wdzięczna jak znajdziesz chwilę, przeczytasz, i odpiszesz 🙂 Pozdrawiam

  • Monia, ale powiedz mi – jesli mam 20 lat, jakies 160/50 i rzekomo zapotrzebowanie 1900, to jesli trenuje z 3-4x w tygodniu po godzinie muay thai to ile powinnam jesc absolutnie minimalnie zeby nie zwalniac metabolizmu a ile maksymalnie, zeby nie tyc? chcialabym wiedziec na przyszlosc jak bym sie chciala nieco odchudzic, albo uwazac, zeby nie przytyc 🙂

    • Kalkulatory czy wzory podają wersję na każdy dzień, uśredniona na podstawie danych o tygodniowej aktywności fizycznej. Ja jestem zwolenniczką różnicowania podazy kalorii w dni treningowe i beztreningowe.

      Jeśli ani mięśnie, ani tłuszcz, to może woda? Hormony sprawdzone, 2 l wody dziennie wypijane? Najlepiej rozwiałaby Twoje wątpliwości analiza składu ciała.

      • Ale czy wody może się zebrać aż tak dużo żeby zmieniał rozmiar ciuchow i żeby to było widoczne na tyle, że parę osób zwróciło na to uwagę? Hormony jakoś w zeszłym roku badalam kilkukrotnie, były bardzo dobre. Piję dużo. Na analizie też byłam rok temu dwa razy, ale od tamtej pory bardzo zmieniłam tryb życia więc może rzeczywiście się znów wybiorę…

        Bardzo dziękuję Ci za odpowiedź! Jestem fanką Twojej twórczości, która chyba jako jedyna jest wiarygodna w całym internecie… Rób to dalej, bo robisz to najlepiej!!

  • „zaniżona ilość masła używanego do smarowania kanapek”
    Mogę prosić o wyjaśnienie? Bo nie bardzo rozumiem? Czyli mam smarować grubo masłem kanapkę, żeby kg spadały? 😉

    • chodzi o to że może Ci się wydawać że używasz 5g masła na kanapkę a w rzeczywistości będzie to 10 albo 15g, a to już podbija kaloryczność 🙂
      tak mi się wydaje, że o to chodzi 🙂

  • U mnie leki przeciwhistaminowe, przyjmuje leki na alergię + inhalator. Niestety, kiedyś gubiłam wagę szybko, a teraz nie dość, że mam wahania w odżywianiu (raz nie jem, a raz jem aż za dużo), to waga nie leci tak szybko, widzę różnicę tylko w cm :/

  • Mnie dotycza trzy ostatnie powody. Ale tak naprawde nie wiem ile dokladnie mam jesc, wg obliczen jakies 2300 kcal bo codziennie cwicze i mam ciezka fizyczna prace plus zajecia w domu i dzieci. A waga stoi od jakiegos miesiaca lub dluzej. Ale chyba najwiekszy problem jest w tym ze kocham jesc. Co z tego ze sa to zdrowe rzeczy jak zjadam ich za duzo ilosciowo. Masz na to jakas rade? Jak sie opanowac przed obzarstwem?

  • Witam. Zacznę od tego że w sumie całe życie mam problem ze skokami wago +10kg w zimie i -10kg na lato. !2 lat temu po urodzeniu dziecka bardzo schudłam bo aż do 48kg. @ lata karmiłam go piersia i było ok. Mogłam jeść ile chciałam i nie tyłam. Po zaprzestaniu karmienia waga zaczęła skakać. Mój syn od zawsze był bardzo specyficznym dzieckiem. Kiedy miał 6 lat zdiagnozowano u niego Z.Aspergera. Jego zachowanie i problemy wychowawcze skutkują u mnie przewlekłym stresem, co doprowadziło do depresji na którą byłam leczona rok. Bardzo wtedy przytyłam bo ponad 20kg. Mój lekarz rodzinny pisał mi recepty na lek odchudzający Mysimba i brałam go przez 3 me. Schudłam zaledwie 3 gk a moje łaknienie zostało wychamowane prawie do zera. Mogłam cały dzień nie jeść i tu mnie dziwi dlaczego schudłam tylko 3 kg. Poczytałam sobie o nadmiarze kortyzolu w organizmie i tu jakby mi się rozjaśniło. Miałam zrobione badania na TSH-w normie, cukier-w normie,wit. D duży niedobór ale już uzupełniony. Chodziłam nawet do dietetyczki i niestety trzymając diete tyłam 0,5-1kg na tydzień. Nie wiem już co mam robić bo bardzo źle się czuje w swoim ciele. Za chwile przez przypadłość syna i ciągły przyrost wagi znowy popadnę w depresje i koło się zamyka. Co mam zrobić? Nie stać mnie na drogie leczenie,ani zabiegi chirurgiczne,a poza tym na resekcję żołądka czy opaskę moje BMI jest za niskie 32BMI. Pomocy!!!

  • Mnie dotycza trzy ostatnie powody. Ale tak naprawde nie wiem ile dokladnie mam jesc, wg obliczen jakies 2300 kcal bo codziennie cwicze i mam ciezka fizyczna prace plus zajecia w domu i dzieci. A waga stoi od jakiegos miesiaca lub dluzej. Ale chyba najwiekszy problem jest w tym ze kocham jesc. Co z tego ze sa to zdrowe rzeczy jak zjadam ich za duzo ilosciowo. Masz na to jakas rade? Jak sie opanowac przed obzarstwem?