wróć
Pozostałe kalkulatory

Kalkulator kalorii
- oblicz swoją kaloryczność diety

Wybierz płeć *
Masa ciała (kg) *
Wzrost (cm) *
Wiek *
Wybierz Twoją aktywność *
Jaki jest Twój cel? *

Kaloryczność diety:

15

Monika radzi:

avatar
Twoje BMI jest prawidłowe.
Jeżeli chcesz utrzymać wagę i zadbać o swoje zdrowie, skorzystaj z naszego kursu oraz diety.

Kalkulator kalorii

Jedni żyją, żeby jeść, inni jedzą, żeby żyć – niezależnie od przyczyn, jeść trzeba ;). Pożywienie to nie tylko przyjemność dla kubków smakowych, ale przede wszystkim to paliwo dla naszego organizmu, bez którego nie bylibyśmy w stanie funkcjonować prawidłowo. Każdy z nas musi dostarczać wraz z pożywieniem określoną ilości energii, wyrażonej w kilokaloriach (w skrócie – kalorie), aby utrzymać zdrowie (fizyczne i psychiczne) i dobrą kondycję. Jednak to, ile tego paliwa potrzebuje dana osoba, jest już kwestią bardzo indywidualną, zależną od wielu czynników. Na nasze zapotrzebowanie kaloryczne wpływa dużo zmiennych:

  • wiek,
  • płeć,
  • wzrost,
  • masa ciała,
  • tryba życia
  • czy też aktywność fizyczna podejmowana w ciągu dnia.

Ile trzeba jeść i jak to wyliczyć?

Co to jest zapotrzebowanie kaloryczne?

Aby ustalić ile wynosi nasze zapotrzebowanie kaloryczne musimy w pierwszej kolejności określić jaka jest wartość naszej podstawowej oraz całkowitej przemiany materii (w tym celu możesz skorzystać z naszego kalkulatora PPM i kalkulatora CPM).

Podstawowa Przemiana Materii, to ilość energii, jaką należy dostarczyć organizmowi, aby zapewnić jego prawidłowe funkcjonowanie, w warunkach zupełnego spokoju (bez aktywność fizycznej i nieprzychylnych bodźców). Mówiąc w skrócie – jest to taka minimalna ilość pożywienia, która wystarczy nam do  przeżycia w stanie spoczynku. Z kolei Całkowita Przemiana Materii określa ile potrzebujemy energii, aby pokryć wszystkie wydatki energetyczne, związane zarówno z naszą podstawową przemianą materii (PPM) jak i ruchem – tym zaplanowanym (np. treningi) jak i spontanicznym (np. gestykulacja).

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Następnym krokiem podczas wyliczania zapotrzebowania kalorycznego, zaraz po wyznaczeniu wartości swojej CPM, jest określenie celu sylwetkowego. Są trzy możliwości:

  1. Utrzymanie swojej masy ciała – wówczas musisz jeść tyle ile wynosi Twoja CPM
  2. Utrata masy ciała (chudnięcie) – wówczas musisz jeść mniej niż wynosi Twoja CPM
  3. Zwiększenie masy ciała (przytycie) – wówczas musisz jeść więcej niż wynosi Twoja CPM

Jeśli nie chcesz dokonywać obliczeń samodzielnie, możesz skorzystać z naszego Kalkulatora kaloryczności diety czyli prostego narzędzia online, które oszacuje ile kalorii powinnaś przyjmować w zależności od celu sylwetkowego.

Kalkulator kalorii – przydatne narzędzie w trakcie odchudzania

Wiele osób zaczyna interesować się swoim zapotrzebowaniem kalorycznym dopiero w momencie podjęcia decyzji o odchudzaniu. W głowach niektórych z nich pojawiają się wówczas pytania typu:  Jak jeść, aby stracić tkankę tłuszczową z brzuszka i ud? Jaką dietę stosować, aby pozbyć się oponki? Która dieta jest lepsza- keto czy dukana? Odpowiedź na te zagwozdki jest zawsze jedna – deficyt kaloryczny! Jego generowanie to jedyny sposób na redukcję masę ciała.

Deficyt kaloryczny, to stan, w którym dostarczamy swojemu organizmowi mniej kalorii, niż spalamy. Kiedy przechodzimy na dietę o niższej kaloryczności niż nasz całkowity wydatek energetyczny (CPM), wymuszamy na organizmie działania zaradcze . Nasze ciało zaczyna wówczas poszukiwać alternatywnych źródła energii, aby zrekompensować sobie te braki i sięga po zapasy tkanki tłuszczowej, a my chudniemy.

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego – jaki deficyt jest najlepszy?

Ile kalorii ucinać w ciągu dnia, aby schudnąć? To wszystko zależy od Ciebie i Twoich zasobów. My w swojej praktyce bardzo często ustalamy deficyt na poziomie około 500-450 kcal/dzień, bo to daje nam zdrowe, ale i satysfakcjonujące tempo utraty tkanki tłuszczowej. Ale czy jest to złota reguła każdej redukcji? Oczywiście, że nie! Odchudzanie powinno przebiegać z poszanowaniem zasobów, którymi dysponujesz, w oparciu o zdrowe relacje z jedzeniem, bez szkody dla zdrowia. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby generować deficyt rzędu 500-450 kcal każdego dnia, to jest to jak najbardziej okej! To Ty decydujesz o tym kiedy i w jaki sposób przebiegać będzie Twoja redukcja. Odchudzanie to nie wyścig.

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego – tempo redukcji

Pamiętaj też, że zbyt duże restrykcje kaloryczne nie opłacają się na dłuższą metę. Granicę optymalnego deficytu kalorycznego wyznacza tempo odchudzania. Twoja masa ciała nie powinna spadać szybciej niż 1% Twojej aktualnej masy ciała na tydzień.  Dla przykładu : jeśli ważysz 80kg, nie powinnaś tracić więcej niż 800g tygodniowo. Jeśli więc stosujesz jakąś dietę o danej kaloryczności,  którą pomógł Ci wyliczyć znaleziony w internecie kalkulator kalorii, a Twoja masa ciała spada zbyt szybko, to warto raz jeszcze zweryfikować pierwotne obliczenia, bo mogłaś np. nie doszacować swojej aktywności fizycznej w ciągu dnia i przez to narzucić na siebie zbyt głęboki deficyt kaloryczny. Kalkulator kalorii to tylko narzędzie pomocnicze, dlatego tak bardzo ważna jest kontrola i monitorowanie zmian.

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego – aktywność fizyczna

Nasz kalkulator kalorii, pomoże Ci określić wartość Twojej całkowitej przemianę materii oraz wyznaczyć kaloryczność diety w zależności od celu jej stosowania. Wystarczy, że wpiszesz swoje parametry oraz określisz stopień aktywności fizycznej w ciągu dnia. Masz do wyboru aż 8 opcji:

  • pacjent leżący w łóżku, bardzo niska aktywność
  • praca siedząca, minimalna aktywność w ciągu dnia
  • praca siedząca, średnia aktywność, lekkie treningi 3x w tygodniu
  • sporo ruchu w ciągu dnia, lekkie treningi
  • sporo ruchu w ciągu dnia, ciężkie, regularne treningi
  • praca fizyczna, dużo ruchu po pracy
  • praca fizyczna, lekkie treningi
  • praca fizyczna, ciężkie treningi

Rada: Gdy wahasz się między dwoma opisami aktywności, to oblicz kaloryczność diety dla dwóch sąsiednich poziomów, a następnie uśrednij otrzymany wynik.

Kalkulator kalorii nie zastąpi konsultacji z dietetykiem!

Żaden znaleziony w Internecie kalkulator kalorii nie jest idealny. Jeśli więc myślisz o zakupie naszych Diety z marketów, to powinnaś rozważyć bezpłatną konsultację z naszym dietetykiem: kontakt@drlifestyle.pl – odchudzanie naprawdę nie musi być głodówką i pasmem wyrzeczeń, a tak się często dzieje, kiedy ktoś wybiera najniższą możliwą kaloryczność. Żeby osiągnąć najlepsze rezultaty, zrealizować swoje cele sylwetkowe i nie nadszarpywać przy tym zasobów, kaloryczność diety powinna być zawsze dopasowana do Twoich parametrów i aktywności.