wróć
Pozostałe kalkulatory

Kalkulator WHR
- oblicz Waist Hip Ratio (stosunek Talia-Biodra)

Wybierz płeć *
Talia (cm) *
Biodra (cm) *

Twój wynik:

15

Monika radzi:

avatar
Twoje BMI jest prawidłowe.
Jeżeli chcesz utrzymać wagę i zadbać o swoje zdrowie, skorzystaj z naszego kursu oraz diety.

Co to znaczy WHR?

Kalkulator WHR (Waist Hip Ratio) – stosunek obwodu talii do bioder, jest wskaźnikiem stosowanym do oceny rozmieszczenia tkanki tłuszczowej. Dzięki WHR można określić typ sylwetki lub otyłości u osób ze zwiększoną masą ciała. Ustalenie wyniku, podobnie jak w BMI, jest to pomocne przy ustaleniu ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych, jednak WHR ustala rodzaj/typ otyłości, a BMI ogólny poziom tkanki tłuszczowej, w tym u osób z niedowagą.

Jak obliczyć WHR

Jeśli chcesz określić typ swojej sylwetki i wyliczyć wskaźnik WHR musisz zmierzyć dokładnie najwęższe miejsce w talii i najszersze miejsce w biodrach. Możesz to zrobić używając specjalnej taśmy antropometrycznej lub też dokonać pomiarów sięgając po zwykły centymetr krawiecki (jeśli jest to dla Ciebie za trudnie nie wstydź się poprosić kogoś o pomoc). Swój wskaźnik WHR możesz wyliczyć samodzielnie za pomocą prostego działania matematycznego:

WHR = obwód talii [cm] /obwód bioder [cm],

bądź też skorzystać z naszego kalkulatora WHR, który zrobi to za Ciebie w zaledwie kilka sekund!

Kalkulator WHR – jak się zmierzyć?

Aby pomiary były dokładne należy zrobić je na wydechu (nie wciągamy brzucha!) i najlepiej w odstępnie kilku godzin od spożycia obfitego posiłku lub wypełnienia żołądka płynami (najlepiej rano, po pełnym wypróżnienu). Unikaj mierzenia obwodów podczas występowania wzdęć . Budowa anatomiczna mężczyzn i kobiet jest odmienna, w związku z powyższym w zależności od płci, pomiary należy wykonać w następujących miejscach:

Talia:

  • kobiety: znajdź dłonią dolny łuk żebrowy oraz górny brzeg talerza kości biodrowej i wykonaj pomiary w połowie odległości między tymi dwoma miejscami, oplatając talię miarką
  • mężczyźni: wykonaj pomiary na wysokości pępka

Biodra:

  • Kobiety: wykonaj pomiary w miejscu największego obwodu bioder
  • Mężczyźni: wykonaj pomiary na poziomie górnego końca kości udowej, na wysokości spojenia łonowego

Kalkulator WHR – o czym świadczy ten wskaźnik?

Wyniki otrzymane w kalkulatorze WHR pozwalają wyróżnić 2 typy otyłości:

  • Otyłość brzuszna (trzewna, androidalna) typu „jabłko”- tkanka tłuszczowa gromadzi się w okolicach brzucha, a więc wokół narządów wewnętrznych. Ten rodzaj otyłości zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, insulinooporności, cukrzycy typu 2, czy nadciśnienia tętniczego.
  • Otyłość pośladkowo-udowa typu „gruszka” – tkanka tłuszczowa gromadzi się w okolicy bioder i ud. Uchodzi za mniej szkodliwą dla zdrowia niż otyłość brzuszna.

Kalkulator WHR – jak interpretować wyniki

Po skorzystaniu z naszego kalkulatora WHR warto abyś wiedziała, jak interpretować otrzymany wynik (normy są inne dla kobiet i mężczyzn). Kalkulator WHR po wpisaniu wszystkich danych (obwód bioder, obwód tali i płeć) wskaże Ci określoną wartość. Normy wskaźnika WHR prezentują się następująco:

Dla kobiet:

  • WHR > 0,8 – to otyłość typu „jabłko”
  • WHR < 0,8 – to otyłość typu „gruszka”

Dla mężczyzn:

  • WHR > 1 – to otyłość typu „jabłko”
  • WHR < 1 – to otyłość typu „gruszka”

Wskaźnika WHR NIE stosuje się:

  • u osób z prawidłowym BMI (18,5 do 24,9)
  • u kobiet w ciąży

Kalkulator WHR

Pamiętaj, żeby nie fiksować się na wskaźniku WHR – można mieć otyłość brzuszną i dobre wyniki badań. Jednak jeśli dawno nie oceniałeś stanu swojego zdrowia poprzez badania profilaktyczne i konsultację z lekarzem, a kalkulator WHR wskaże na „otyłość brzuszną”, to warto ten temat skonsultować z odpowiednim specjalistą oraz przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym. A jeśli okaże się, że potrzebujesz przeprowadzić redukcje w celu normalizacji swojej masy ciała, to nasze diety z marketu mogą Ci w tym wszystkim bardzo pomóc! Skorzystaj z naszego kalkulatora kaloryczności diety lub też napisz do nas na kontakt@drlifestyle.pl – pomożemy Ci dobrać odpowiednią dietę oraz wyliczymy ile kilokalorii powinnaś przyjmować, aby osiągnąć swój cel.